SEO, سئو

تگ canonical در سئو

تگ canonical در سئو

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش «تگ canonical در سئو» همراهی کنید. ابتدای این جلسه در زمینه لینک canonical صحبت کرده و در ادامه به نحوه ایجاد اینگونه لینک‌ها در سایت و راه‌های استفاده از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا این مسئله مهم در سئو را معرفی کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از دیگر آموزش‌های ما در زمینه سئو دیدن فرمایید:

تگ canonical در سئو

قبل از معرفی canonical نیاز است با تعریف duplicate آشنا شویم. صفحاتی که از طریق دو یا چند لینک می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد لینک تکراری یا Duplicate می‌گویند. لینک تکراری توسط گوگل یا موتورهای جستجو کمتر Crawl می‌شوند. حال نوبت به تعریف Canonical رسیده است. زمانی که نتایج دو یا چند لینک به یک صفحه (یا صفحات تقریباً مشابه) ختم شود یا به طور ساده‌تر لینک تکراری داشته باشیم، گوگل یا موتورهای جستجوی مجبورند یک URL را به عنوان Canonical انتخاب کنند. این لینک در صفحات جستجو رتبه بالاتر از بقیه لینک‌ها داشته و زودتر نمایش داده خواهد شد. بقیه لینک‌ها نیز به عنوان Duplicate شناخته می‌شوند.

ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که صفحات چگونه تکراری تشخیص داده می‌شوند. این مطلب بر اساس تشخیص موتورهای جست‌جو بوده اما عموماً محتوای یکسان یا بسیار مشابه (در حد تغییر یک یا چند جمله در محتواها) را Duplicate می‌بینند. حتی ممکن است سایت شما دو URL مختلف برای نمایش Desktop و موبایل داشته باشد(برای یک صفحه سایت) که این دو لینک نیز duplicate شناخته می‌شوند.

انتخاب Canonical توسط گوگل

نحوه انتخاب یک URL به عنوان Canonical بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید گوگل لینکی از سایت شما را canonical انتخاب کرده که لینک اصلی و مدنظر شما نباشد. این مورد می‌تواند موجب ریزش کاربران و همچنین بازدید شما علاوه بر تاثیر منفی سئو سایت شما داشته باشد. در این قسمت به نحوه انتخاب یک لینک به عنوان Canonical خواهیم پرداخت.

گوگل برای Index کردن صفحات سایت، اقدام به تحلیل محتوای هر صفحه می‌کند. در این مرحله تشخیص لینک‌های Duplicate انجام می‌شود. اگر چند لینک با یک محتوا در سایت شما وجود داشته باشد گوگل کاملترین و مفیدترین لینک را canonical و بقیه را duplicate انتخاب می‌کند. لینک canonical به صورت مرتب crawl و بررسی می‌شود اما لینک‌های duplicate کمتر مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.

گوگل به صورت کامل نحوه انتخاب لینک canonical را تشریح نکرده اما به چندین پارامتر تاثیر گذار در انتخاب این لینک‌ها اشاره کرده است. از جمله این پارامترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک‌های HTTP و HTTPS
  • Page Quality یا کیفیت صفحه
  • حضور لینک صفحه در sitemap
  • داشتن تگ rel=canonical
  • Redirects
  • لینکدهی داخلی یا internal linking

مثال لینک Duplicate

یکی از مهمترین دلایل ایجاد لینک Canonical، می‌توان وجود لینک تکراری یا duplicate دانست. حال به چرایی بروز لینک تکراری در سایت خواهیم پرداخت. در زیر برخی از موارد duplicate را توضیح خواهیم داد:

  • پشتیبانی از چند دستگاه و ایجاد لینک مشابه در سایت. مثال های زیر دو لینک برای desktop و موبایل می‌باشد که محتوای یکسانی دارند:
    • https://example.com/news/koala-rampage
    • https://m.example.com/news/koala-rampage
  • ساخت داینامیک پارامتر جستجو و ایجاد لینک تکراری:
    • https://www.example.com/products?category=dresses&color=green
    • https://www.example.com/dresses/green/greendress.html
  • اگر سرور شما لینک‌های با www و بدون www، لینک‌های با پروتکل http و https، لینک‌های شامل شماره پورت و … را کنترل و نمایش دهد لینک تکراری در سایت بوجود خواهد آمد:
    • http://example.com/green-dresses
    • https://example.com/green-dresses
    • http://www.example.com/green-dresses
    • http://example.com:80/green-dresses
    • https://example.com:443/green-dresses

تنظیم Canonical در سایت

جالب است بدانید شما می‌توانید لینک canonical را برای سایت خود مشخص کنید. اگر سایت شما نیز لینک تکراری در خود دارد براحتی با انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان canonical و معرفی آن به موتورهای جستجو بخصوص گوگل، فرآیند تشخیص لینک را تسریع کنید. در این قسمت ما دو روش زیر را برای این کار معرفی می‌کنیم:

  • تگ canonical در سئو
  • استفاده از yoast SEO در وردپرس

برای اینکه صفحه‌ای را Canonical معرفی کنید باید از صفحه غیر canonical به صفحه canonical تگ rel اضافه کنید. در قسمت head صفحه غیر canonical به صورت زیر تگ را اضافه کنید:

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/wordpress/seo-plugin/” />

در کد بالا قسمت href لینک صفحه‌ای که canonical است قرار می‌گیرد. با این کار براحتی موتور جستجویی مانند گوگل لینک اصلی محتوای شما را تشخیص می‌دهد.

در وردپرس افزونه yoast نیز قسمتی برای افزودن لینک Canonical قرار داده است. ابتدا صفحه غیر Canonical خود را باز کنید. در قسمت سئو بخش Advance یا پیشرفته بروید:

تگ canonical در سئو

لینک صفحه canonical خود را در قسمت نشانی قانونی یا Canonical URL قرار دهید. به همین راحتی لینک canonical خود را به موتور جستجویی مانند گوگل معرفی کردید.

دلایل انتخاب Canonical در سایت

در زیر به برخی از دلایلی که شما لینک Canonical را در سایت معرفی می‌کنید اشاره خواهیم کرد:

  • مشخص می‌کنید که شما چه لینکی را می‌خواهید در موتورهای جستجو قرار گیرد.
  • ساده کردن معیارهای ارزیابی مطالب سایت توسط موتورهای جست‌جو
  • جلوگیری از صرف زمان در صفحات تکراری توسط موتورهای جست‌جو
  • ادغام سیگنال‌ها در لینک صفحات تکراری و کمک به موتورهای جستجو
  • ·        …

همانطور که دیدید لینک Canonical بسیار برای سایت و نمایش آن در گوگل مهم بوده و در صورتی که هنوز برای سایت خود چنین اقدامی نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم همین الان سایت خود را ارزیابی و در صورت مشاهده لینک تکراری، یکی را به عنوان Canonical اختصاص دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *