SEO, سئو

سایت مپ در سئو

سایت مپ در سئو

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش سایت مپ در سئو (sitemap) همراهی کنید. سایت مپ یکی از مهمترین روش‌های معرفی سایت خود به گوگل است تا سایت شما سریع و راحت‌تر توسط این موتور جست‌جو دیده و حتی یک لینک از سایت شما باقی نماند که بررسی نشده باشد. با ما همراه باشید تا سایت مپ را معرفی کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم دیگر آموزش‌های ما را نیز بررسی ببینید:

سایت مپ در سئو

سایت مپ فایلی شامل اطلاعاتی از صفحات، ویدئو، تصاویر و … است. موتورهای جستجو با خواندن آن می‌توانند محتوای سایت شما را بهتر و موثرتر بررسی کنند. سایت مپ به گوگل(موتورهای جستجو) می‌گوید که مهمترین فایل‌ها، صفحات سایت شما کدام است و همچنین اطلاعات مهمی مانند آخرین زمان بروزرسانی و نسخه فایل را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. حال که با سایت مپ آشنا شدیم می‌خواهیم دلایل نیاز به آن را نیز بررسی کنیم:

  • سایت شما بسیار بزرگ است: اگر سایت شما بسیار بزرگ است ممکن است گوگل برخی از صفحات سایت شما و بعضی از مطالب که اخیراً به‌روز شده‌اند را نادیده بگیرد. با داشتن سایت مپ از این کار جلوگیری می‌شود.
  • اگر آرشیو محتوایی بزرگی دارید که به درستی به یکدیگر لینک نشده و جدا هستند: اگر صفحات سایت شما به بکدیگر لینک نداده یا به طور کامل لینک نیستند با لیست کردن آن‌ها در سایت مپ مطمئن می‌شوید که گوگل (یا دیگر موتورهای جست‌جو) از آن‌ها چشم‌پوشی نمی‌کند.
  • اگر سایت شما جدید است: بات گوگل لینک‌های موجود در سایت‌ها را بررسی می‌کند. اگر سایت شما جدید و به آن لینکی نشده است، ممکن است گوگل(موتور جستجو) نتواند آن را پیدا کند. با ایجاد سایت مپ می‌توان مطمئن شد موتور جستجو سایت شما را پیدا می‌کند.
  • اگر سایت شما دارای محتوای ویدئویی و تصاویر زیادی است: در این صورت موتور جست‌جو به کمک سایت مپ اطلاعات اضافه‌تری از محتوای شما توسط سایت مپ دریافت می‌کند که به سئو شما کمک شایانی خواهد کرد.

سایت سایت مپ در وردپرس

برای ایجاد سایت مپ روش‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت با توجه استفاده زیاد کاربران ایرانی از CMS وردپرس، تصمیم گرفتیم ایجاد سایت مپ را در این CMS همه‌گیر توضیح دهیم. برای اضافه کردن یک قابلیت یا ویژگی در وردپرس از افزونه استفاده می‌کنند. برای ایجاد سایت مپ افزونه‌های زیادی ساخته شده است. در این قسمت دو افزونه مهم زیر را برای سایت مپ معرفی خواهیم کرد:

  • Yoast SEO
  • RankMath

Yoast SEO

افزونه‌ای بی‌نظیر در زمینه سئو را می‌توان Yoast نامید. این افزونه با ظاهری ساده و ویژگی‌هایی منحصر به فرد در زمینه سئو از بهترین‌ها می‌باشد. بعد از نصب افزونه Yoast در سایت وردپرسی خود، به زیربخش General از آن بروید:

سایت مپ در سئو

وارد تب features شوید:

سایت مپ در سئو

حال در این تب بخشی با نام XML Sitemaps وجود دارد که باید فعال (گزینه On) باشد. در صورتی که غیر فعال است آن را فعال کنید. حالا شما یک سایت مپ برای خود ایجاد کردید.

تنظیمات سایت مپ

برای دیدن سایت مپ بر روی گزینه see the xml sitemap کلیک نمایید(اگر این گزینه را نمی‌بینید گزینه علامت سوال را بزنید).

دیدن سایت مپ

RankMath

افزونه Rankmath  مانند yoast بوده و قابلیت‌های زیادی را در زمینه سئو فراهم کرده است. اگر از این افزونه استفاده می‌کنید هنگام نصب صفحه‌ای برای تنظیمات و ایجاد سایت مپ برای شما نشان داده می‌شود:

ایجاد سایت مپ

اگر تنظیمات سایت مپ خود را هنگام نصب انجام ندادید نگران نباشید. در پنل ادمین سایت افزونه Rankmath را انتخاب و به زیربخش sitemap setting بروید:

rankmath

در صفحه زیر می‌توانید تنظیمات سایت مپ خود را انجام دهید و آن را ایجاد کنید:

rankmath

معرفی سایت مپ به گوگل

برای معرفی سایت مپ به گوگل نیاز است وارد اکانت search console شوید. البته با داشتن یک gmail می‌توانید وارد search console گردیده و از امکانات آن استفاده کنید. در این بخش از نحوه نصب و اضافه کردن سایت خود به search console صرف نظر کرده و تنها به معرفی سایت مپ به گوگل خواهیم پرداخت.

وارد Search Console شوید و به قسمت sitemap بروید:

سرچ کنسول

سپس در قسمت add new sitemap آدرس سایت مپ که ساخته‌اید را وارد کنید:

سایت مپ در گوگل

در پایان گزینه submit را بزنید تا سایت مپ شما در گوگل ثبت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *