در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش ساختار URL در سئو همراهی کنید. ابتدای آموزش در خصوص URL صحبت میکنیم و در ادامه به کاربرد آن در سئو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا یکی از مهمترین زمینههای سئو را در ادامه بررسی کنیم. پیشنهاد میکنیم جلسه قبل سئو در خصوص فایلهای قابل ایندکس در گوگل را نیز مطالعه کنید.
URL چیست؟
URL یک آدرس اینترنتی است. شما با نوشتن URL میتوانید به آدرس آن بروید. حال بیایید با ساختار آن آشنا شویم(به تصویر زیر دقت کنید):
- پروتکل یا protocol: در این قسمت از یک آدرس یا URL، نحوه دریافت اطلاعات مشخص میشود. معمولا به دو صورت HTTP و HTTPS میباشد.
- زیردامنه یا subdomain: زیردامنه قبل از root میآید. شما میتوانید چندین زیردامنه بسازید اما به یاد داشته باشید هر زیر دامنه یک وبسایت جدا محصوب میگردد. پس برای ساخت زیردامنه دقت کنید.
- دامنه یا root Domain: دامنه یک آدرس یکتا میباشد.
- TLD: این قسمت را Top Level Domain میگوییم. در TLD میتوان .com یا .org یا … قرار گیرد.

ساختار URL در سئو
ساختار URL در سئو باید طوری باشد که باتها بتوانند آنها را براحتی تجزیه و تحلیل کنند. آدرس طولانی، نامفهوم، میتواند به سئو سایت شما ضربه بزند و رتبه شما را پایین بیاورد. تجربه کاربری یا User Experience یک پارامتر مهم برای سئو میباشد. ساختار URL درست شما را به این هدف خواهند رساند و کاربر براحتی میتواند در سایت شما به گردش بپردازد. در ادامه با روشهای مختلف بهبود URL در سئو خواهیم پرداخت.
سخت نگیر!
ساده بودن ساختار آدرس در وبسایت به کاربران کمک میکند تا راحتتر به هدفشان برسند. برای ساده کردن آدرس سایت چند نکته را در نظر بگیرید:
سعی کنید از کلمات و واژههایی استفاده کنید که توسط کاربر قابل درک باشد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation
برای نوشتن URL میتوانید از انکدینگ UTF-8 نیز استفاده کنید:
https://www.example.com/%D9%86%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B9/%D8%A8%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A9
از کاراکترهای اسکی استفاده نکنید:
https://www.example.com/سلام
از اعداد یا کد طولانی برای آدرس استفاده نکنید:
https://www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=3a5ebc944f41daa6f849f730f1
ترجیحاً از hyphen (خط فاصله) بین کلمات استفاده شود:
https://www.example.com/summer-clothing/filter?color-profile=dark-grey
اشتباهات متداول
فیلترهای افزودنی یکی از اشتباهات متداول در سئو میباشد. به عنوان مثال شما میخواهید هتلی را رزرو کنید و فیلتری برای اتاقهای کنار ساحل قرار دادید. در ادامه فیلتری برای اتاقهای کنار ساحل با قیمت قرار داده شده است. این حالت فیلترهای افزودنی گفته میشود چرا که هر بار فیلتری را به سایت اضافه میکنید. در این حالت بات گوگل دچار مشکل شده و از نظر سئو رتبه شما پایین خواهد آمد.
گاهی پارامترهای مرتب سازی (مثلاً محصولات فروشگاه) باعث ایجاد تعداد زیادی URL (با یک نتیجه) میشود.
https://www.example.com/results?search_type=search_videos&search_query=tpb&search_sort=relevance&search_category=25
برخی پارامترهای اضافی در URL مانند پارامترهای ارجاع باعث ایجاد تعداد زیادی URL میشوند:
https://www.example.com/search/noheaders?click=6EE2BF1AF6A3D705D5561B7C3564D9C2&clickPage=OPD+Product+Page&cat=79
به یاد داشته باشید تا جایی که میتوان نباید از حروف اضافه (و،در، با و …) در URL استفاده کرد. این کار باعث بهتر شدن سئو وبسایت شما خواهد شد.