python, آموزش قدم به قدم پایتون, پایتون

if در پایتون (if statement in python)

if در پایتون

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش شرط if در پایتون همراهی کنید. شرط if یکی از اصول زبان‌های برنامه‌نویسی بوده و در این جلسه به توضیح این دستور خواهیم پرداخت. این آموزش پیش‌نیاز خاصی ندارد.

If در پایتون

در زندگی واقعی گاهی شرایطی بوجود می‌آید که ما نیاز دارین تصمیم‌گیری کنیم و براساس تصمیم خود اقدام و یا کاری انجام دهیم. در زبان برنامه نویسی پایتون نیز چنین شرایطی وجود دارد گاهی ما بر اساس شرایط باید تصمیم‌گیری کنیم و قسمتی از کد(در صورت وجود شرایط) را اجرا کنیم. برای بررسی شرایط و تصمیم گیری از دستور if استفاده می‌شود. مثال زیر را ببینید:

grade = 15
    if grade > 10:
        print('you passed exam')

در کد بالا متغیری به نام grade تعریف کردیم و در دستور if شرط قرار دادیم اگر متغیر grade بزرگتر از 10 باشد متن شما امتحان را قبول شدید چاپ شود. در صورتی که grade کمتر از 10 باشد برنامه چیزی چاپ نمی‌کند.

به طور کلی دستور if به صورت زیر در پایتون نوشته می‌شود:

if condition:          

   # Statements to execute if

   # condition is true

در صورتی که condition یا شرط ما درست(true) باشد دستورات زیر if اجرا می‌شود. توجه داشته باشید تمام دستوراتی که می‌خواهیم بعد از if اجرا شود باید به اندازی یک tab یا 4 Space تورفتگی داشته باشد.

if condition:

   statement1

statement2

در کد بالا statement1 کمی تورفتگی دارد پس در صورتی اجرا می‌شود که دستور بالای آن (شرط if) درست باشد. در مثال بالا ابتدا شرط (Condition) بررسی می‌شود اگر شرط True یا درست باشد statement1 اجرا می‌شود سپس statement2 اجرا می‌شود. در صورتی که شرط ما صحیح نباشد(false) تنها statement2 اجرا می‌شود. توجه کنید در دو حالت statement2 اجرا می‌شود زیرا درون شرط if قرار ندارد(تورفتگی ندارد).

if-else

If شرط درون خود را بررسی می‌کند و در صورتی که صحیح باشد کد درون خود را اجرا می‌کند. حال اگر در صورت صحیح نبودن شرط ما بخواهیم کار دیگری انجام دهیم در این صورت از else استفاده می‌کنیم. Else دقیقا بعد از if می‌آید و خود به‌تنهایی استفاده نمی‌شود. مثال زیر را ببینید:

grade = 9
    if grade > 10:
        print('you passed exam')
    else:
        print('you Failed')

در کد بالا اگر متغیر grade بزرگتر از 10 باشد متن شما قبود شده‌اید چاپ می‌شود و در غیر این‌صورت(در esle) متن شما مردود شده‌اید چاپ می‌شود.

If-elif-else

در صورتی که ما بجای یک شرط چندین شرط داشته باشیم از elif استفاده می‌کنیم. Elif بعد از دستور if می‌آید و می‌توان هر تعداد elif نیاز داشتیم بعد از دستور if قرار دهیم. به مثال زیر دقت کنید:

i = 20
    if (i == 10): 
        print ("i is 10") 
    elif (i == 15): 
        print ("i is 15") 
    elif (i == 20): 
        print ("i is 20") 
    else: 
        print ("i is not present")

در مثال بالا متغیر i تعریف کرده‌ایم و با استفاده از شرط if و elif بررسی کرده‌ایم عدد i چه مقداری است. توجه داشته باشید که در صورتی که هیچکدام از if یا elifها اجرا نشود دستور else در پایان اجرا خواهد شد. خروجی کد بالا به صورت زیر است:

i is 20

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *