رسم اشکال هندسی در پایتون

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش رسم اشکال هندسی در پایتون همراهی کنید. با کمک کتابخانه opencv در پایتون یک تصویر را ایجاد کرده و سپس درون تصویر به رسم اشکالی مانند مربع، دایره و … می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این جلسه، آموزش‌های زیر را بررسی کنید:

فراخوانی کتابخانه‌ها

OpenCV یا همان Open Computer Vision مجموعه ای از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی پردازش تصویر و یادگیری ماشین است. این کتابخانه با داشتن توابع مختلف در زمینه پردازش تصویر، فرآیندهای کار بر روی تصاویر را بسیار آسان نموده است.

 برای پیاده سازی کد رسم اشکال هندسی در پایتون از کتابخانه opencv و Numpy استفاده خواهیم کرد. کد فراخوانی این کتابخانه به صورت زیر است:

رسم اشکال هندسی در پایتون

در کتابخانه opencv تابعی به نام rectangle وجود دارد که پارامترهای زیر را به عنوان ورودی‌ دریافت می‌کند:

  • تصویر ورودی: تصویری که می‌خواهیم در آن مستطیلی رسم کنیم.
  • نقطه بالا سمت چپ مستطیل: پیکسلی که میخواهیم نقطه بالا سمت چپ مستطیل ما باشد را به صورت (yوx) به ورودی می‌دهیم.
  • نقطه پایین سمت راست مستطیل: پیکسلی که میخواهیم نقطه پایین سمت راست مستطیل ما باشد را به صورت (yوx) به ورودی می‌دهیم.
  • رنگ: انتخاب رنگ مستطیل به صورت BGR (فرمت Red، Green و Blue به ترتیب)
  • میزان thickness: میزان ضخامت یا thickness مستطیل با این پارامتر تنظیم می‌شود.
رسم اشکال هندسی در پایتون

کد زیر برای ساخت یک مستطیل در یک تصویر سیاه می‌باشد:

بیشتر بخوانید:  تبدیل سپیا رنگ در سی شارپ (Convert to Sepia)

در کد بالا ابتدا یک تصویر با سایز 500*500 ایجاد و سپس به کمک تابع rectangle در نقطه 10 و 10 (نقطه بالا سمت چپ) و نقطه 100 و 100 (نقطه پایین سمت راست) و همچنین رنگ آبی و ضخامت سه پیکسل یک مستطیل کشیدیم. برای نمایش خروجی تصویر از کد زیر استفاده می‌کنیم:

رسم اشکال هندسی در پایتون

برای رسم دایره از تابع circle استفاده می‌کنیم. پارامترهای ورودی این تابع به صورت زیر می‌باشند:

  • تصویری ورودی: تصویری که می‌خواهیم در آن دایره رسم کنیم.
  • نقطه مرکز دایرده: پیکسلی که میخواهیم مرکز دایره ما باشد را به صورت (YوX) به تابع داده می‌شود.
  • شعاع دایره: میزان شعاع دایره را به صورت تعداد پیکسل به تابع داده می‌شود.
  • رنگ: انتخاب رنگ مستطیل به صورت BGR (فرمت Red، Green و Blue به ترتیب)
  • میزان thickness: میزان ضخامت یا thickness دایره با این پارامتر تنظیم می‌شود.

کد زیر برای ساخت یک دایره در یک تصویر سیاه می‌باشد:

در کد بالا ابتدا یک تصویر با سایز 500*500 ایجاد و سپس به کمک تابع circle در نقطه مرکزی 100 و 100و شعاع 40 پیکسل و همچنین رنگ سبز و ضخامت سه پیکسل یک دایره کشیدیم. برای نمایش خروجی تصویر از کد زیر استفاده می‌کنیم:

رسم اشکال هندسی در پایتون

در صورتی که می‌خواهید دایره و یا مستطیل شما به صورت کامل (توپر) باشد مقدار thickness را برابر با 1- قرار دهید. مانند کد زیر:

بیشتر بخوانید:  فیلتر Min در پایتون (Min Filter in Python)
رسم اشکال هندسی در پایتون

اگر سوالی در خصوص این جلسه دارید در قسمت کامنت سوال خود را مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

    پسورد: www.codegate.ir

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *