image processing, python, پایتون, پردازش تصویر

مدل رنگی‌ در پایتون (Color Model in Python)

مدل رنگی‌ در پایتون

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش مدل رنگی‌ در پایتون همراهی کنید. در ابتدای جلسه انواع مدل‌های رنگی مانند RGB، HSV و … را معرفی کرده و سپس با کمک پایتون و کتابخانه opencv، مدل‌های رنگی یک تصویر را نمایش‌ خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این جلسه، آموزش‌های زیر را بررسی کنید:

مدل رنگی در پایتون

مدل رنگی، راهی برای تعریف رنگ است. یک مدل رنگی نحوه نمایش یک تصویر را در صفحه نمایش، کاغذ و … را توصیف می‌کند. در زیر برخی از انواع مدل‌های رنگی آورده شده است. در این جلسه به معرفی دو مدل رنگی که امروزه بیشترین کاربرد را دارند خواهیم پرداخت.

  • RGB
  • CMYK
  • HSL

RGB

برای ایجاد تصویر در مانیتورها ( مانند تلویزیون و مانیتور کامپیوتر و ..) از مدل رنگی RGB استفاده می‌شود. این مدل شامل ترکیبی از سه رنگ قرمز، سبز، آبی می‌باشد هر کدام از رنگ‌ها شامل مقداری بین 0 تا 255 هستند. بنابراین به عنوان مثال ، اگر بخواهید یک رنگ کاملاً آبی ایجاد کنید ، مقدار قرمز برابر با 0 ، مقدار سبز برابر با 0 و آبی برابر با 255 خواهد داشت. برای ایجاد رنگ سیاه، مقادیر قرمز، سبز و آبی هر یک 0 و برای ایجاد رنگ سفید، مقدار تمامی رنگ‌ها 255 خواهد بود.

برای پیاده سازی کد مدل رنگی‌ در پایتون از کتابخانه opencv و تابع cvtcolor استفاده می‌شود. کتابخانه opencv تصاویر را با فرمت BGR می خواند و ما برای اینکه آن را تبدیل به RGB کنیم از تابع cvtcolor استفاده کردیم.

import cv2
image = cv2.imread('baboon.png')
image = cv2.cvtColor(image,cv2.COLOR_BGR2RGB)

CMYK

مدل رنگ CMYK مخفف چهار رنگ Cyan (فیروزه‌ای) ، Magenta (سرخابی) ، Yellow (زرد) ، Black (سیاه) است. این مدل رنگی برای کارهای چاپی استفاده می‌شود. برای تبدیل فرمت RGB به CMYK از فرمول زیر استفاده می‌شود:

مدل رنگی‌ در پایتون

اگر سوالی در خصوص این جلسه دارید در قسمت کامنت سوال خود را مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *