software, نرم افزار

نرم افزار eclipse (نرم افزار برنامه نویسی جاوا)

نرم افزار eclipse

در این قسمت تیم کدگیت را با معرفی نرم افزار eclipse همراهی کنید.

نرم افزار eclipse

اکلیپس (به انگلیسی: Eclipse) یک محیط توسعه نرم‌افزاری چندزبانه برای محیط توسعه مجتمع با قابلیت اضافه کردن افزونه می‌باشد. این محیط توسعه در ابتدا با زبان جاوا و برای توسعه برنامه‌های این زبان استفاده می‌شد. در ادامه با افزوده شدن افزونه‌هایی به آن امکان توسعه زبان‌هایی چون سی، سی++، روبی، کوبول، پایتون، پرل، پی اچ پی، لاتک و اندروید را فراهم می‌کند(ویکیپدیا).

نسخه های نرم افزار eclipse

نرم افزار eclipse دارای نسخه های متعددی میباشد که ما در این جا به معرفی آنها میپردازیم.

  1. Callisto
  2. Europa
  3. Ganymede
  4. Galileo
  5. Helios
  6. Indigo
  7. Juno
  8. Kepler
  9. Luna
  10. Mars
  11. Neon
  12. Oxygen

هر کدام از نسخه های بالا ویژگی های خاص خود را دارند و دارای نسخه های متعددی هستند. پیشنهاد میکنیم برای برنامه نویسی جاوا از نرم افزار eclipse استفاده کنید.

تاریخچه نرم افزار eclipse

اکلیپس به عنوان پروژه‌ای در شرکت ای بی ام شعبه کانادا ایجاد گردید که برای جایگزینی محیطهای توسعه خانواده ویژوال ایج بود. ویژوال ایج مبتنی بر اسمال تاک بود در حالی که اکلیپس توسط او تی ای بر مینای جاوا توسعه یافت. در نوامبر سال ۲۰۰۱، کنسرسیومی برای توسعه اکلیپس به عنوان یک نرم‌افزار متن باز ایجاد شد و در سال ۲۰۰۴، بنیاد اکلیپس تاسیس گردید.

نگارش سوم اکلیپس(منتشر شده در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۰۴) سکوی خدماتی او اس جی ای را به عنوان معماری زمان اجرای خود برگزید.. اکلیپس در ابندا تحت مجوز متداول عمومی و بعداً تحت مجوز عمومی اکلیپس منتشر شد. نرم‌افزار آزاد و متن‌باز بعدها اعلام نمود که هر دو مجوز از نوع نرم‌افزار آزاد هستند، ولی با اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو کاملاً مطابق نیستند.

براساس گفته لی نکمن، مدیر ارشد فناوری شرکت ای بی ام بخش رشنال در آن زمان، که بعدها رییس بخش توسعه و پشتیبانی این بخش شد، انتخاب نام اکلیپس، برای مقابله با ویژوال استودیو متعلق به شرکت مایکروسافت بود و نه شرکت سان میکروسیستم. جالب آنکه وی اکنون کارمند شرکت مایکروسافت است(ویکیپدیا).

لینک سایت eclipse

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *