image processing, java, OpenCv in Java, پردازش تصویر, پردازش تصویر در جاوا, جاوا

نصب کتابخانه opencv در جاوا

نصب کتابخانه opencv در جاوا

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش نصب کتابخانه opencv در جاوا همراهی کنید. ابتدای جلسه توضیح مختصری در خصوص کتابخانه opencv می‌دهیم سپس به نصب آن در eclipse می‌پردازیم. این آموزش پیش‌نیازی ندارد.

کتابخانه OpenCV

OpenCV  یا همان Open Computer Vision مجموعه ای از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی پردازش تصویر و یادگیری ماشین است. این کتابخانه با داشتن توابع مختلف در زمینه پردازش تصویر، فرآیندهای کار بر روی تصاویر را بسیار آسان نموده است. در این آموزش به نصب کتابخانه opencv می‌پردازیم. برای استفاده از این کتابخانه ابتدا باید آن را فراخوانی کرد. کد زیر بارگذاری کتابخانه opencv در جاوا می‌باشد:

System.loadLibrary (Core.NATIVE_LIBRARY_NAME);

نصب کتابخانه OpenCV در جاوا

ابتدا کتابخانه OpenCV را از لینک دانلود کنید. این کتابخانه شامل فولدرهای مختلفی می‌باشد. در آدرس \opencv\build\java فایل jar این کتابخانه قرار داده شده است. همچنین فایل dll کتابخانه در آدرس \opencv\build\java\x64 برای سیستم های 64 بیت و \opencv\build\java\x86 برای سیستم‌های 32 بیت قرار داده شده است.

راه‌اندازی OpenCV در Eclipse

در eclipse بر روی Window > Preferences کلیک نمایید:

نصب کتابخانه opencv در جاوا

سمت چپ بخش Java > Build Path > User Libraries کلیک کنید. در سمت راست صفحه user Libraries باز شده است. بر روی دکمه new زده و نامی برای کتابخانه انتخاب نمایید(در اینجا ما opencv قرار دادیم). سپس بر روی دکمه add External JARs بزنید و به آدرس فایل jar کتابخانه( \opencv\build\java ) بروید و آن را انتخاب کنید.

حال بر روی Native Library کلیک کرده و بر روی دکمه Edit بزنید. در این قسمت باید آدرس پوشه‌ای که فایل dll در آن قرار دارد را وارد کنید:

نصب کتابخانه opencv در جاوا

حال باید یک پروژه ایجاد (نام پروژه MyFirstProject است) و کتابخانه که ایجاد شده را به آن اضافه کنیم. برای این کار بر روی پروژه کلیک راست کرده و در قسمت Build Path –> Add Libraries می‌رویم:

نصب کتابخانه opencv در جاوا

User Library را انتخاب و next میزنیم. سپس کتابخانه opencv که در قسمت قبل ایجاد کردیم را انتخاب می‌کنیم و دکمه Finish را می‌زنیم.

نصب کتابخانه opencv در جاوا

حال می‌توانیم از کتابخانه OpenCV در پروژه‌های خود استفاده کنیم. برای تست نیز می‌توانید در Main برنامه کد زیر را بزنید و آن را اجرا کنید:

System.loadLibrary (Core.NATIVE_LIBRARY_NAME);

در کد بالا کتابخانه OpenCV فراخوانی و Load می‌شود.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نصب کتابخانه opencv در جاوا

  1. Arash گفت:

    سلام آخرین ورژن از اپن سی وی که ساپورت میشه کدام است؟ از جاوا 17 استفاده میکنم
    همچنین نصب در ایتلیجی را در صورت امکان توضیح بفرمایید و اینکه از چه روش هایی میشود نصب انجام داد
    بطور مثال آیا فرقی بین پلاگین یا افزودن به لایبراری هست؟ و در آخر آیا با جاوا اف ایکس هم مراحل نصب یکسان است؟ 2022/02/22

    1. سلام. وقت بخیر. برای اطلاع از نسخه های opencv حتما به opencv.org مراجعه کنید. نحوه نصب کتابخانه ها در IDE های به صورت مختلفی است و بر اساس دستورات آن IDE می بایست عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *