Visitor پترن در جاوا (دیزاین پترن در جاوا)

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش Visitor پترن در جاوا همراهی کنید. در ابتدای این جلسه Visitor پترن را توضیح داده سپس دیاگرامی کلی از آن را معرفی می‌کنیم. در آخر یک مثال از دنیای واقعی را پیاده سازی خواهیم کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این جلسه، آموزش‌های زیر را بررسی کنید:

  1. شی گرایی در جاوا
  2. Interface در جاوا
  3. Constructor در جاوا
  4. This در جاوا

Behavioral Design Pattern

یکی از زیر شاخه‌های دیزاین پترن Behavioral Design Pattern می‌باشد. یکی از وظایف اصلی این دیزاین پترن، تعامل اشیا و جداسازی وظایف آنها با یکدیگر است. تعریف کامل Behavioral Design Pattern بدین صورت است که، تمامی اشیا با یکدیگر به راحتی بتوانند ارتباط برقرار کرده، بدون آنکه باعث وابستگی بین آنها شود.

Visitor پترن

Visitor پترن وقتی استفاده می‌شود که ما عملیاتی یکسان را بین چندین شی انجام می‌دهیم. با استفاده از این پترن می‌توان عملیات منطقی ( Operational Behavior ) برنامه را در کلاسی دیگر انجام داد. این کاری است که این پترن انجام می‌دهد.

مثالی که  در مورد این پترن می‌توان زد خرید در فروشگاه‌ها است. یک خریدار مجموعه‌ای از اجناس مختلف را خریداری کرده و به صندوق مراجعه می‌کند. صندوق دار بعضی اجناس را جدا می‌کند (بعضی ها نیاز به کشیدن وزن دارند مانند حبوبات یا …). و در آخر مجموع قیمت توسط صندوق دار محاسبه می‌گردد. برای درک بهتر موضوع ما این مثال را پیاده سازی می‌کنیم.

Visitor پترن در جاوا

مثال Visitor پترن در جاوا

فرض می‌کنیم ما دو آیتم کتاب و میوه را داریم. یک صندوق دار برای دریافت آیتم ها و یک مشتری برای خرید داریم. کلاس‌های Book و Fruit برای آیتم‌های ما پیاده سازی شده و یک کلاس Visitor برای دریافت آیتم‌ها بوده، کلاس Client نیز برای مشتری پیاده سازی شده است. در تصویر بالا می‌توانید دیاگرام این مثال را ببینید. کد این مثال به صورت زیر است:

تست Visitor پترن در جاوا

برای تست کدهای بالا، کد Main زیر را بزنید:

خروجی کد بالا به صورت زیر می‌باشد:

پسورد: www.codegate.ir

 

دسته : design pattern, java, جاوا, دیزاین پترن

دیدگاه بگذارید

نظر شما چیست؟

مطلع کردن شما از
avatar

wpDiscuz