Activity در آندروید (Android Activity)

در این قسمت تیم کدگیت را با آموزش Activity در آندروید همراهی کنید. در ابتدای این جلسه Activity را تعریف کرده و کاربرد آنها را در آندروید توضیح می‌دهیم. در مورد سپس چرخه عمر در Activity‌ها صحبت کرده و در آخر مثالی از Activity در آندروید را پیاده سازی خواهیم کرد. این آموزش پیش‌نیاز خاصی در آندروید ندارد و فقط برای درک بهتر کدهای آندروید، آموزش‌های اولیه در جاوا را مطالعه کنید.

Activity در آندروید

Activity یک صفحه(پنجره) خالی در آندروید است که تمام فعالیت‌های کاربر با آن صفحه صورت می‌گیرد. پس می‌توان گفت کلاس Activity مسئولیت ساخت پنجره‌ای را بر عهده دارد که ما می‌توانیم اشیا گرافیکی خودمان را در آن قرار دهیم(مانند JFrame در جاوا). Activity ها را می‌توان به سه طریق زیر در گوشی‌هایی با سیستم عامل آندروید  نمایش داد(در آینده به توضیح آنها خواهیم پرداخت):

  • Floating Window
  • Full Screen
  • Inside Activity

چرخه عمر Activity در آندروید

وقتی یک صفحه (Activity) ایجاد می‌شود روالی طی می‌شود و چندین متد در آندروید صدا زده می‌شود. این متدها هر کدام وظایفی را بر عهده دارند و زمان خاصی صدا زده می‌شوند. که اصطلاحا به آن چرخه عمر یک Activity می‌گویند. به عنوان مثال وقتی صفحه ایجاد می‌شود متد OnCreate و وقتی صفحه از بین می‌رود متد OnDestroy فراخوانی می‌شود. از لحظه ساخت یک Activity تا لحظه از بین رفتن آن متدهای زیر صدا زده می‌شوند:

  1. OnCreate: وقتی اولین بار Activity ساخته می‌شود این متد فراخوانی می‌شود.
  2.  onStart: وقتی صفحه برای کاربر نمایان می‌شود این متد فراخوانی می‌شود.
  3. OnResume: وقتی کاربر در حال تعامل با برنامه است این متد فرواخوانی می‌شود.
  4. onPause: وقتی صفحه از فعالیت متوقف شده، ورودی کاربر را دریافت نمی کند و نمی تواند هیچ کدی را اجرا کند این متد فراخوانی می‌شود.
  5. onStop: وقتی صفحه برای کاربر دیگر قابل رویت نیست این متد فراخوانی می‌شود.
  6. onRestart: وقتی Activity متوقف شده باشد. قبل از راه‌اندازی یا شروع دوباره آن متد OnRestart فراخوانی می‌ود.
  7. onDestroy: پیش از اینکه Activity از بین رود این متد فراخوانی می‌شود.

Activity در آندروید

مثال Activity در آندروید

در این قسمت یک Activity را در آندروید ایجاد کرده و متد‌های توضیح داده شده را در کد می‌بینیم. برای ایجاد یک Activity باید یک پروژه ایجاد کرد (سعی کنید Empty Activity  در آندروید استودیو بسازید). سپس در MainActivity برنامه کدهای زیر را وارد کنید:

در کد بالا متد‌هایی که در قسمت قبل توضیح دادیم را پیاده سازی کرده و درون متد‌های کلاس Log را صدا زده تا اروری با متنی شامل نام متد در کنسول نوشته شود. خروجی برنامه در کنسول بدین صورت است که وقتی متدهای پیاده سازی شده اجرا شوند در کنسول نیز به ترتیب چاپ می‌شوند. با این کار ترتیب هر کدام براحتی قابل تشخیص است.

خروجی برنامه به صورت زیر است:

Activity در آندروید

خروجی بالا برای اپلیکیشنی است که یک بار اجرا و سپس متوقف شده و در آخر دوباره اجرا شده است. متدهای صدا زده شده را به دقت بررسی کنید.

پسورد: www.codegate.ir

 

دسته : android, android tutorial, آموزش قدم به قدم آندروید, آندروید

دیدگاه بگذارید

نظر شما چیست؟

مطلع کردن شما از
avatar

wpDiscuz