software, نرم افزار

نرم افزار code blocks (نرم افزار برنامه نویسی سطح پایین)

نرم افزار code blocks

در این قسمت تیم کدگیت را با معرفی نرم افزار code blocks همراهی کنید.

نرم افزار code blocks

معمولا هنگامی که صحبت از یک نرم افزار برای کدنویسی C می شود، اولین موردی که به ذهن می رسد، نرم افزار Visual Studio از شرکت Microsoft می باشد. اما علاوه بر این نرم افزار، نرم افزار های دیگری نیز وجود دارد که دارای حجم کمتری بوده و سبک تر اجرا می شوند و همچنین رایگان می باشند. شاید در آینده که قصد ساخت پروژه های حرفه ای (مثل یک اپلیکیشن ویندوزی حرفه ای، یک بازی و …) را داشته باشید، توصیه شود که نرم افزار Visual Studio را نیز نصب کنید. اما برای کارهای کوچک میتوانید نرم افزار code blocks را استفاده کنید(کلیدستان).

کد بلاکس یک آی‌دی‌ای آزاد و چندسکویی است. با زبان سی++ و با کمک ابزار ویدجت wxWidgets توسعه یافته‌است. از پلاگین پشتیبانی می‌کند و می‌توان توانایی‌ها و خاصیت‌های آن‌را با پلاگین‌هایش توسعه داد. کد بلاکس به سمت برنامه نویسی سی و سی++ گرایش دارد.

کد بلاکس برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، گنو/لینوکس و مک اواس ۱۰ توسعه یافته‌است. همچنین کاربران موفق شده‌اند تا آن‌را برروی فری بی‌اس‌دی نیز بسازند. آخرین نسخه پایدار این برنامه ۱۰٫۰۵ می‌باشد که در تاریخ ۳۰ مه، ۲۰۱۰ منتشر گشت(ویکیپدیا).

ویژگی های نرم افزار code blocks

Code::Blocks  از چندین کامپایلر پشتیبانی می‌کند، شامل MinGW / GCC، Digital Mars، Microsoft Visual C++، Borland C++، Watcom و همینطور Intel C++ compiler. اگرچه این IDE برای زبان ++Cطراحی شده‌است، اما کامپایلرهای دیگری نظیر GNU Fortran، Digital Mars D، و GNU GDC را پشتیبانی می‌کند.

خصوصیت پررنگ کردن نحو کدها و تاشدن کد از کامپونت ویرایشگر Scintilla استفاده می‌کند، کامل کننده کد ++C و کاوشگر کلاس، یک لیست مجتمع کارها، و همینطور یک دیباگر را با دقت با آن مجتمع کرده‌اند که GDB را پشتیبانی می‌کند، به همان اندازه، Microsoft console debugger-CDB . همچنین با یک پلاگین برای توسعه سریع نرم‌افزار(Rapid Application Development ) برای ابزار  wxWidgets، مجتمع شده‌است و wxSmith نامیده شده‌است.

بعضی از خصوصیات Code::Blocks کاربران سایر IDEها را هدف گرفته تا به آن کوچ کنند – Code::Blocks می‌تواند فایلهای پروژه ++Dev-C و ++Microsoft Visual C را وارد (Import) کند و همینطور Dev-C++ Devpak را پشتیبانی می‌کند.

Code::Blocks از یک سیستم ساخت سفارشی استفاده می‌کند، که برای ذخیره فایلهای اطلاعات پروژه از XML به عنوان پایه استفاده می‌کند، اما می‌توان از فایل سازهای خارج برنامه نیز استفاده کرد، مانند استفاده از سیستم ساخت GNU و Qt Software’s qmake. (ویکیپدیا)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *