#c, آموزش قدم به قدم #c, سی شارپ

آرایه در سی شارپ (single dimensional array)

آرایه در سی شارپ

در این جلسه تیم کدگیت را با آموزش آرایه در سی شارپ (آرایه یک بعدی) همراهی کنید. پیش نیاز این جلسه، آشنایی با حلقه for و آشنایی با int است.

آرایه

به مجموعه ای از داده ها (اطلاعات) با تعداد ثابت که از یک نوع جنس هستند آرایه میگویند. برای درک بهتر یک نوع جنسی از داده ها چند مثال ساده میزنیم. میتوان گفت نمره دانش آموزان یک کلاس از یک نوع جنس هستند(همگی double هستند مثلا)  یا اسامی دانشجویان یک رشته تحصیلی(همگی از جنس string هستند).

فرض کنید میخواهیم اسامی دانش آموزان یک کلاس را در برنامه خود بیاوریم یکی از راه ها این است که به تعداد دانش آموزان متغیر تعریف کنیم(بسیار خسته کننده و برای تغییرات پویا نیست). راه دیگر استفاده از آرایه است. آرایه میتواند مجموعه ای از داده هایی که از جنس(type) خاصی هستند را در خود نگه دارد. تصویر زیر نمایش یک آرایه است.

آرایه در جاوا

هر خانه در آرایه دارای اندیس و مقدار است. وقتی گفته میشود مقدار خانه 2 چیست؟ ما باید به سراغ خانه ای با اندیس 2 برویم و مقدار آن را برگردانیم(در تصویر بالا میشود  C).

آرایه در سی شارپ

قبل از اینکه به تعریف آرایه در سی شارپ بپردازیم باید به این نکته توجه داشت که آرایه ها در سی شارپ از اندیس صفر شروع میشوند. در سی شارپ برای تعریف آرایه از راه زیر عمل میکنند.

dataType[] arrayRefVar;

در بالا datatype همان نوع متغیر است(int یا  string یا …) و arrayRefvar همان نام آرایه است.

 int[] list ;

در بالا  آرایه از جنس int ساختیم که خالی هستند و هیچ مقدری ندارند.

int[] list3 = {1,2,3,4,5,6,8,9};

در بالا یک آرایه ساختیم و به آن مقدار دهی اولیه دادیم.

int[] list4 = new int[10];

در بالا یک آرایه ساختیم و طول آن را 10 قرار دادیم ولی مقداری به هیچیک از خانه های آرایه ندادیم.(به طور خودکار سی شارپ در این حالت تمامی مقادیر را صفر میدهد) فرق این حالت با حالتی که new نمیکردیم این است که این حالت ما یک آرایه ساختیم و در حافظه یک اشاره گر به آن آرایه به نام list4 وجود دارد. حالت اول(متغیر list و متغیر list2) ما فقط یک اشاره گر داشتیم که به هیچ جایی از حافظه اشاره نمیکند.

     int[] list4 = new int[10];

          for (int i = 0; i < list4.length; i++) {
              list4[i] = i;
          }

در کد بالا ما به هر خانه از آرایه مقدار اندیس آن را دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *